dinsdag 13 september 2016

Dinoplaatjes! Deel 1

De dinoplaatjes van Appie! Een paar maanden geleden vochten we erom, nu liggen er in heel Nederland tientallen half-ingeplakte boekjes te verstoffen die nooit meer worden aangeraakt... Of is dat cynisch?

Ik zou in ieder geval als kersverse Nederlandstalige dinoblogger geen knip voor de neus waard zijn als ik er geen aandacht aan zou besteden! Dus ik heb op Marktplaats een volledige set op de kop getikt in de hoop dat ik er wat zinnigs over zou kunnen zeggen. Na al die hardcore wetenschap van vorige keer zijn we wel weer toe aan iets luchtigers, toch?

Tenminste 33% van jullie is nu stikjaloers.
Het zijn sowieso heel wat leukere hebbedingetjes dan die eeuwige voetbalplaatjes. Hopelijk hebben ze bij heel wat kids in Nederland de liefde voor dino's weer wat aangewakkerd. Ik ga ze natuurlijk niet allemaal tegelijk bespreken. Dus hier is deel 1, van de drie of vier.


Opmerking één: Ik lees alle omschrijvingen automatisch in de stem van Freek Vonk. Ik weet niet of hij het zelf geschreven heeft, maar ze hebben zijn toon in ieder geval goed te pakken. Opmerking twee: De kwaliteit van de plaatjes is nogal gemengd. Ze hebben niet moeilijk gedaan: gewoon afbeeldingen van Wikipedia gebruikt. Hatseflats. Die hierboven is, net als zoveel plaatjes in deze reeks, van Nobu Tamura. Ik vraag me af of ze hem iets hebben laten weten.


Ook de wetenschappelijke up-to-dateheid verschilt. Deze (verder uitstekende) Daspletosaurus van Dmitry Bogdanov is duidelijk getekend voordat het idee dat tyrannosauriërs veren hebben populair werd...


...maar deze Tarbosaurus van Tamura heeft een volledig warm verenpak! Het kleurenpatroontje is zelfs gebaseerd op Sinosauropteryx, de eerste dino waar we de kleur van hebben kunnen bepalen. Cool.


Oké Freek, je moet wel duidelijk zijn. Was dit één van de eerste dino's én was hij niet kieskeurig? Of was het de eerste niet-kieskeurige dino en waren alle dino's hiervoor moeilijke eters? Geen wonder dat ze uitgestorven zijn, dan!


Ze zijn helemaal de coolste feature van Saltasaurus vergeten: het benige pantser op zijn rug! Je kan het in de tekening wel zien maar de tekst weet alleen maar te vertellen dat hij klein was voor een "langnek".


Jeej, veren! Hier zie je echt hoe beperkend het is als je in drie regeltjes iets boeiends over een dino moet proberen te vertellen. Deze beschrijving roept meer vragen op dan dat het beantwoordt. Want wat at Oviraptor dan wel? (Antwoord: misschien stiekem toch eieren!) Het verhaal van Oviraptor's eetgewoonten en de geschiedenis van zijn ontdekking is heel wat interessanter dan dat je op dit kleine kaartje kwijt kunt.


Jeej, veren! Dat moet ik ze nageven: ze zijn niet bang om echt vogelachtige raptors te laten zien, met flinke vleugels. Ze doen in de tekst extra de moeite om te vertellen dat Velociraptor vrij klein was. Een kind dat denkt dat de raptors uit Jurassic World kloppen zal hiervan flink op z'n kop krabben.


Dit is mijn favoriet tot nu toe. Heeft Freek wel zoveel vertrouwen in de intelligentie van zijn fans?


Jeej, veren! En: jeej, Theriziosauriërs! Leuk dat ze de moeite doen om ook dit soort rare snuiters te laten zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten