woensdag 14 september 2016

The Trix saga: Anne antwoordt!

De saga gaat door!

Sexy rexy!
De vorige keer sprak ik mijn twijfels uit over de manier waarop Naturalis het geslacht van Trix heeft bepaald. (Klik op die link, anders snap je niks van dit verhaal.) Ik heb toen aan Anne Schulp gevraagd uit welke laag van Hell Creek Trix afkomstig is. Ik heb het volgende antwoord gekregen:

"Hallo! Trix is gevonden een stuk ónder de laatste ompoling van het aardmagnetisch veld, dat gebeurde 398.000 jaar vóór het einde van het Krijt. Daarmee zit Trix in de onderste helft."

Het past in het patroon: Trix komt uit de onderlaag van Hell Creek, net als Sue en andere, minder complete robuuste Rexemplaren. Ik raak steeds meer overtuigd dat de Afslankhypothese klopt en dat Tyrannosaurus rex in de loop der jaren (vierhonderdduizend jaar, blijkt) steeds slanker werd. Dezelfde trend zie je bij Triceratops. We moeten wellicht eens onderzoeken of we deze trend ook kunnen waarnemen bij andere grote dieren uit Hell Creek, bijvoorbeeld Edmontosaurus en Ankylosaurus, en of we daarmee iets kunnen zeggen over veranderingen van het klimaat binnen Hell Creek. Random gedachtenspinsel: heeft de ompoling van het magnetisch veld waar Anne het over heeft er misschien iets mee te maken?
Triceratops horridus evolueerde geleidelijk aan in de kleinere Triceratops prorsus.
De weerslag van dit alles is dat ik nu officiëel niet meer overtuigd ben dat Trix daadwerkelijk een vrouwtje is. Ik bedoel, ze kan natuurlijk heel goed alsnog een vrouwtje zijn, maar die kans is gewoon 50%. De hypothese dat robuuste Rexen vrouwtjes zijn staat nu echt op los zand.

Er is nog één strohalm voor de Grotere-Vrouwtjeshypothese: De botverkalking die leek te wijzen op een zwanger exemplaar is gevonden bij een robuuste Rex (ironisch genoeg "Bob" genaamd). Wat zegt dat? In ieder geval dat sommige robuuste Rexen vrouwtjes waren.

Ik snap best waarom Naturalis Trix presenteert als "dame op leeftijd". Zo wordt Trix echt een persoon, een wezen dat gaat leven, en wiens zware leven vorm en context krijgt. Het is veel interessanter om te kunnen zeggen "dame op leeftijd" dan "we weten niet of het een hij of een zij is". Het zal voor de marketingcampagne ongetwijfeld ook helpen. En wie ben ik om ze daarop af te rekenen? Het legt ze geen windeieren.

Het blijft natuurlijk geweldig dat we in Nederland een heuse T. rex hebben, en dan nog wel zo'n fraai exemplaar. Ik ben ook dankbaar voor de reactie van Anne. Maar wat jij en ik hieruit moeten meenemen is dat de wetenschap achter Trix helemaal niet zo onbetwistbaar is als het in de media lijkt.


Meer lezen?
http://phys.org/news/2014-07-insights-evolving-triceratops-montana-hell.html
http://www.pnas.org/content/111/28/10245.short
https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=ja&tl=nl&u=http%3A%2F%2Fblogs.yahoo.co.jp%2Frboz_05%2F35932260.html&sandbox=1
http://www.askabiologist.org.uk/answers/viewtopic.php?id=2323
http://news.nationalgeographic.com/news/2005/06/0602_050602_dino_sex.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten